Wybierz odpowiednie maszyny
Ewolucja maszyn budowlanych jest bardzo dynamiczna, a zarazem potrzebna. Ta stopniowa droga ulepszania ich techniki wpływa przede wszystkim na wydajność jak i jakość wykonywanej pracy. Dzięki tej ewolucji można wykonywać coraz bardziej trudniejsze roboty, co przekłada się na komfort i bezpieczeństwo ludzi, którzy wcześniej musieli wykonywać tę pracę sami, bez pomocy zaawansowanej techniki. Dzisiaj większość maszyn naszpikowanych jest elektroniką, co znacznie ułatwia korzystanie z ich zasobów, a także wpływa na oszczędność czasu. Ta komputeryzacja w dzisiejszych czasach jest czymś zupełnie naturalnym, jednak nadmierne wykorzystanie elektroniki niejednokrotnie może przysporzyć wiele nieprzewidzianych problemów. Gwarancja, że taka maszyna będzie działać lepiej i dłużej nie zawsze znajduje pokrycie w rzeczywistości, a naprawa może okazać się bardzo droga. Ponadto nigdy nie możemy mieć pewności, że wykonana praca maszyną pełną elektroniki jest prawidłowa i zgodna z tym, co zostało zaplanowane.
Podział spycharek ze względu na zastosowany ciągnik
Podział spycharek
Podział spycharek ze względu na zastosowany ciągnik
gąsienicowe
kołowe
z ramą sztywną
przegubową
Rodzaje spycharek ze względu na lemiesz
czołowe (lemiesz ustawiony prostopadle do kierunku ruchu)
bocznie przechylne (lemiesz nastawialny w płaszczyźnie prostopadłej do kierunku jazdy)
segmentowe (na końcach lemiesza montowane dodatkowe ściany boczne)
czołowe skośne (lemiesz nastawialny w płaszczyźnie poziomej)
specjalne (z koszem zasypowym, karczowniki, z dodatkowymi układami regulacji, ze ślimakiem wzdłużnym, układem wibracyjnym lub impulsowym)
skośne (lemiesz ustawiony bokiem do kierunku jazdy, umożliwia boczne przemieszczanie urobku)
uniwersalne (możliwość ustawienie lemiesza w pozycjach skośnej, czołowej i przechylonej)
Podział spycharek ze względu na sposób sterowania lemieszem
hydrauliczne
mechaniczne
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Spycharka
ładowarki łyżkowe kołowe
Podział
ze względu na budowę
ładowarki łyżkowe gąsienicowe - na ciągniku gąsienicowym, stosowane najczęściej w kamieniołomach
ładowarki łyżkowe kołowe (najczęściej stosowane) - na ciągniku kołowym
nieprzegubowe - jednoczęściowe podwozie i dwa skrętne koła
przegubowe - dwuczęściowe podwozie (część przednia i tylna) połączone przegubem, to rozwiązanie jest współcześnie najczęściej stosowane
ze względu na przeznaczenie
naziemne
kopalniane
ze względu na sposób pracy
czołowe - łyżka umieszczona z przodu maszyny, możliwości ruchu łyżką tylko w jednej płaszczyźnie
obrotowe - łyżka wraz z wysięgnikiem umieszczona na obrotowej platformie, umożliwia to wysypywanie ładunku na bok bez potrzeby obracania i przejazdu całej maszyny
z łyżką wychylną na bok
z wyładunkiem zasięrzutnym - możliwości ruchu łyżki tylko w jednej płaszczyźnie od czoła pojazdu, aż do tyłu, stosowane kiedyś w kopalniach i budownictwie
Budowa
narzędzie robocze
łyżka (różne typy łyżek, łyżka klapowa)
uchwyt do dłużnic
hak
chwytak
zbiornik do betonu
wysięgnik z układem podnoszenia
układ podnoszenia trójczłonowy i łyżki trójczłonowy
układ podnoszenia trójczłonowy i łyżki czteroczłonowy
układ podnoszenia czteroczłonowy z równoległobokiem (prostowodny) - umożliwia utrzymanie łyżki przy stałym kącie względem poziomu przy różnym położeniu wysięgnika
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%81adowarka_%C5%82y%C5%BCkowa